Onderstaand kun je gebruiken om de door jouw bezochte locatie te beoordelen op basis van hoe prikkel-vriendelijk het is voor iemand met autisme. Aan de hand van jouw antwoorden word hier een score op toegepast.
Het is niet mogelijk de vragenlijst tussendoor op te slaan. Neem daarom ook de tijd ervoor als je enigszins fit bent.

Uit met Autisme - Locatie ervaring delen

De locatie behoort tot de categorie:

Voorafgaand je bezoek

Voordat je je locatie hebt bezocht heb je mogelijk een aantal stappen ondernomen om na te gaan of de te bezoeken locatie prettig is voor iemand met autisme. De volgende vragen gaan over het stuk voordat je fysiek de deur uit gaat naar de locatie.

Heb je contact gehad met de locatie?
Heb je een antwoord gehad van de locatie voorafgaand je bezoek?
Kreeg je van tevoren antwoorden die je verder hielpen voorafgaand je bezoek?
Heb je geinformeerd of de locatie bekend is met de autipas en/of Hidden Disabilities Sunflower (HDS)?
Heb je een entreekaart van tevoren gekocht?

Tijdens je bezoek: onderdeel entree en kassa

In dit onderdeel zoomen we in in het stukje vanaf het moment dat je de drempel over komt van de locatie tot het moment dat je hebt afgerekend en de locatie daadwerkelijk binnen stapt. In geval van een restaurant kun je zeggen van binnenkomst tot het plaatsen aan de tafel.

Ben je begroet bij de kassa en/of kaartcontrole en/of receptie?
Kreeg je informatie mee over de locatie die relevant is voor je bezoek?
Werd er, indien je kenbaar had gemaakt met een autipas en/of hidden disabilities sunflower, je faciliteiten aangeboden?

Tijdens je bezoek: de kern

In dit gedeelte gaan we over na de kern van je bezoek. Dit is het moment nadat je bij de entree binnen bent gekomen (of bent geplaatst bij een restaurant) tot het moment dat je weer besluit om weg te gaan. We gaan in dit onderdeel nader in op de mogelijke overprikkelingen van de locatie en de mate waarin je hier hinder van hebt gehad.

Had je tijdens je bezoek last van geluidsprikkels?
Welke beschermende middelen tegen geluidsprikkels heb je gebruikt?
Waren er op de locatie verschillende geluiden die binnen dezelfde ruimte elkaar overstemden en daarmee versterkten? Voorbeeld hiervan is in 1 hal waar je op 3 punten verschillende geluiden hoort.
Had je tijdens je bezoek last van lichtprikkels?
Welke beschermende middelen tegen lichtprikkels heb je gebruikt?
Waren er op de locatie verschillende lichtprikkels of fel licht die elkaar versterkten?
Had je tijdens je bezoek last van geurprikkels?
Had je last van drukte en/of mensen die te dicht bij jou kwamen?
Hoe heb je gereageerd op de drukte als mensen te dichtbij kwamen?
Heb je tijdens je hoofdelijke bezoek gebruik gemaakt van faciliteiten die door de locatie zijn aangeboden, bv. Een prikkelarme ruimte?
Heb je de indruk dat je uitgerust bent na je overnachting?
Hoe heb je je slaapplek ervaren in de comfort?
Hoe heb je het ontbijt ervaren?

Tijdens je bezoek: afrondende fase

In dit stukje van de vragenlijst gaat het over de afrondende fase van je bezoek. Dus vanaf het moment dat je van plan bent de locatie te verlaten en daadwerkelijk over de drempel stapt om de locatie te verlaten.

Werd je bij de uitgang van de locatie gezien door het personeel?
Werd je bij de uitgang van de locatie begroet?
Indien je na je bezoek vragen had, heb je deze vragen goed kunnen stellen?

Algemene vragen

De volgende vragen zijn niet helemaal goed onder te brengen onder een bepaald deel van je bezoek, maar kunnen wel degelijk relevantie hebben, vandaar dat ze hier nog gesteld worden. Bovendien heb je nog ruimte om hier aanvullende zaken kwijt te kunnen.

In hoeverre was je van tevoren overprikkeld?
In hoeverre ben je nadien overprikkeld?
Heb je gebruik gemaakt van de toiletten op de locatie? En zo ja, hoe waren hier de evt. prikkels?
Heb je op de locatie je feedback gegeven ten aanzien van je bezoek?

Score bezoek locatie

Aan de hand van jouw invoer heeft deze vragenlijst automatisch een score berekend in de kleuren groen, oranje of rood.

De locatie zou op basis van jouw antwoorden een groene kleurcode moeten ontvangen. Groen wil zeggen dat er voor iemand met autisme geen tot minimale kans is tot overprikkeling of zelf dat er een mogelijkheid bestaat dat bij bezoek van de locatie je van een situatie van overprikkeling naar een neutrale gemoedstoestand gaat. Dit is de beste score die een locatie kan behalen. Om een goed te behalen mag een locatie maximaal 10 punten behalen.

De locatie zou op basis van jouw antwoorden een oranje kleurcode krijgen. Bij een oranje locatie bestaat er een kans dat iemand licht tot matig overprikkeld raakt. Het mag niet tot een mate van overprikkeling leiden waardoor je niet langer kunt functioneren of bijvoorbeeld eerst zou moeten bijkomen voor je je reis naar huis vervolgt. Er mogen spanningen zijn en prikkels, maar centraal staat hierin dat je activiteiten kan blijven ondernemen zonder de mate van overprikkeling te ervaren. Om een oké te behalen, scoort een locatie tussen de 11 en 35 punten.

Op basis van jouw antwoorden zou de locatie rood scoren. Bij rood is de locatie in feite een afrader. Als de score rood is, dan zijn er zoveel risico’s op overprikkeling, dat iemand met autisme of overprikkeld is geraakt op de locatie, of zo overprikkeld, maar dat als de activiteit doorgezet zou worden, je over het randje gaat. Als je uiteindelijk een shutdown of meltdown hebt bereikt op de locatie, is het per definitie een rode locatie te noemen. Een rode locatie krijgt deze bij een score van 35 punten en hoger.

Ben je het eens met deze score?

Jouw gegevens

Mogen we tenslotte nog jouw gegevens, zodat we evt. bij vragen contact met je kunnen opnemen?

Ik ga ermee akkoord dat:
Deel dit: