Sommigen denken wel… Wat is het toch stil bij Romano zijn blog. Geen nood. Vandaag zal ik een extra lange blog publiceren, want er is genoeg gebeurd in de afgelopen tijd. En de meeste mensen die ik hoor vinden dat ik leuk schrijf: echter schrijf ik niet alleen op deze blog.
Productenlijn
Ik heb de laatste maand veel getrokken aan de productenlijn. Inmiddels zijn –gelukkig- alle productenlijnen in een nieuw jasje gestoken en zijn de foto’s ervan gemaakt. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot nieuwe visitekaartjes voor mijn productenlijn die wel heel tof zijn geworden: elk visitekaartje heeft een andere achterzijde die een product afbeeld. Dus dat is wel heel gaaf. Daarnaast betekent het ook dat ik kan beginnen aan de volgende stappen, namelijk het actief in gaan zetten op de verkoop zonder te hoeven melden dat het nog in ontwikkeling is als excuus dat het er niet uit ziet. Dus daar ben ik wel heel blij mee. Daarnaast hecht ik altijd, zowel in mijn massagepraktijk als in de productenlijn dat ik informatie verschaf, en als het even kan: informatie die ik uit externe bronnen kan aantonen door middel van onderzoek of iets dergelijks. Het laatste “grote” onderzoek wat ik voor de productenlijn heb gedaan is een onderzoek over SLS (Sodium Lauryl Sulfate) en SLES (Sodium Laureth Sulfate) waarbij SLES in mijn producten verwerkt zit wat ik van mijn groothandel komen. Sommige mensen zijn tegen het gebruik van de ingrediënten, maar zijn er ook heel veel spookverhalen. In het artikel wat ik beschreven heb (wat lang is!) heb ik de verschillende zaken van het ingrediënt uit een gezet. Met een dergelijk artikel ben ik vaak ook wel een tijdje zoet om bronnen te vinden die gedegen zijn, deze ook nog eens te verifiëren, te vertalen en dan de juiste context, zoals de onderzoeker het bedoeld heeft, te vertalen naar de praktische toepassing of hoe een product gebruikt word. Het kost altijd veel tijd in elk geval, ook in dit artikel over SLES en SLS heb ik de nodige uren gestoken. En ondanks dat ik dan niet dergelijke ingrediënten eruit haal of laat halen, publiceer ik het wel. Uiteindelijk is het de consument die moet bepalen wat hij of zij wil gebruiken, want ook vervangende stoffen zijn niet altijd even goed, wat ik ook heb meegenomen in mijn verhaal. Ik denk dat ik in totaal wel 3 tot 4 werkdagen (als ik alle uren optel) bezig ben geweest met zo’n verhaal onderzoeken en het beschrijven.
Verder heb ik voor de productenlijn te maken met Bol.com als verkooppunt, en ongeveer een maand geleden hebben ze bij Bol.com bedacht dat het nog wel eens handig was voor de consument om allerlei filters te gebruiken waardoor de consument kan kiezen welke filters ze aan en uit zetten. Voor mij als producent en leverancier is de contentsheet die erachter hangt echter een crime… Er zitten veel vraagstukken in die niet kloppen op de verschillende productgroepen. Een paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat ze hebben bedacht dat de vraag gesteld moest worden of een product “Dermatologisch getest” is. Maar eigenlijk zegt deze vraag niet zoveel. In eerste instantie omdat het niets zegt over de uitslag. Daarnaast stelt een dermatologische test niet veel voor in wezen: ik zou bij wijze van 100 mensen een bodylotion kunnen aanbrengen en ongeacht de uitslag: het product is dan dermatologisch getest. Echter wat ik ook hinderlijk vind is dat dit een verplichte vraag is geworden in de nieuwe contentsheet (een Excel document waar ik alle gegevens van producten moet invullen), omdat het nietszeggend is. Tenslotte vond ik het opmerkzaam dat deze vraag werd gesteld bij de etherische oliën en aromastenen. Voor degenen die het niet weten: een etherische olie gebruik je nooit puur (m.u.v. lavendel of tea tree) op de huid en doseer je normaal altijd ergens tussen de 1% tot 15%, afhankelijk van de etherische olie. De aromastenen daarentegen zijn meer een applicatie om de etherische oliën op te druppelen zodat deze via de lucht in de ruimte kunnen verspreiden en zijn zeker niet bestemd om “even lekker over de huid te wrijven”. Kortom: beide producten zijn totaal niet geschikt om direct op de huid te gebruiken en zijn vanuit hun essentie al nooit dermatologisch te testen (even buiten beschouwing over de waarde van een dermatologische test). Uiteraard heb ik deze feedback ook gegeven naar Bol.com, maar er gebeurd helaas nog niet zoveel mee.
Daarnaast heeft Bol.com nog zo’n leuke vraag bedacht waar ik zelf niet zoveel mee kan: of een product “PH neutraal” is. Over PH neutraliteit is genoeg te zeggen, in de eerste plaats is de vraag als we het hebben over PH neutraal, moet je weten waar de stof voor bestemd is. Is het de wetenschappelijke PH neutrale waarde, dan zit je rond de 7 qua waardering. Echter bij een PH neutrale waarde met de bedoeling het op de huid te gebruiken, dan zit je op een lagere waarde, namelijk rond de 5,5. Daarnaast zijn er producten (ik produceer of verkoop ze niet) die bestemd zijn voor vaginaal gebruik. Echter die PH neutrale waarde ligt rond de 4. Kortom: die vraag zegt helemaal niet zoveel en is in mijn optiek heel vaak / onduidelijk.
Maar dan zijn we er nog niet helemaal. Dit is alleen nog betrekkelijk op de neutraliteit rondom PH waarden. Het volgende probleem treedt hierna dan ook op, is dat PH staat voor “Pondus Hydrogenii” (vanuit het Latijn terug vertaalt: kracht/macht van waterstoffen). En daar gaat het eigenlijk al wat mis… Mijn producten zijn niet 100% gebaseerd op waterstoffen, maar in vetoplossingen. De consequentie is dat als je een PH meter erop zet (wat ik ook gedaan heb), je geen redelijke meting kan verrichten, want de meter herkent enkel alleen de waterstofionen in het product en doet op basis daarvan een meting. Als bv. een product uit 70% water bestaat, dan mis je al 30% van je PH meting waardoor deze niet goed uit de verf komt. Daarnaast heb ik het wel degelijk gepoogd te doen, maar wat blijkt: de meter blijft eindeloos “raden” naar de PH waarde en geeft geen absoluut getal aan, ook niet na een half uur raden weet de meter nog niet wat de meter ermee aan moet. Zeker bij producten als massageolie en badolie, wat beiden totaal geen waterstofionen bevat, is ook geen PH meting op te verrichten. Dat gaat gewoon niet. Ook dit is een verplicht onderdeel dus van de nieuwe contentsheet. Ook dit heb ik uiteraard aangegeven bij Bol.com, maar tot op heden –helaas- geen gehoor van gekregen. Maar zorgt al met al wel voor de nodige stress in zekere zin dat de mensen van het hoofdkantoor van Bol.com niet hebben nagedacht over deze essentiële zaken als het gaat om productkennis, en wat om alle producten om te zetten (bij mij een kleine 150 producten/variaties) een behoorlijke klus in tijd heeft gekost, die ook nog eens niet volledig is momenteel.
Ook heb ik nog gewerkt aan de website van de productenlijn zelf, ik heb een aantal “zelftesten” op de site gezet die wanneer je een bepaalde klacht kiest, zoals hoofdpijn, dan krijg je vanuit die vraag verschillende suggesties van etherische oliën die hierbij kunnen passen. Er zijn een kleine 100 etherische oliën opgenomen en daarmee toch wel de meest volledige online test waar je in een mum van tijd snel de juiste etherische oliën vind bij een klacht. Daarnaast is er ook een test gemaakt waarin deze etherische oliën dan zijn opgenomen, waarna je de contra-indicaties te zien krijgt en de maximale dosering. De etherische oliën heb ik een klein deel in het eigen assortiment, een ander deel zijn op verzoek te bestellen. Al met al heeft de ontwikkeling van deze testen nog behoorlijk wat tijd gekost: ik denk zeker wel 2 werkdagen, waar ik dus ook zeker druk mee ben geweest.
Tenslotte heb ik afgelopen maand te maken gehad met een poging tot afpersing. Daar wil ik eigenlijk niet veel over kwijt via dit medium, maar heeft wel de nodige voeten in de aarde gehad in samenwerking met de politie, het meldpunt afpersing van het rijk en de rechtsbijstand. Het is in elk geval in behandeling.
Tot zover alles over de productenlijn in deze blog. Volgend stuk: de massagepraktijk.
De massagepraktijk
Helaas gaat het in de massagepraktijk minder goed dan verwacht. Het is in de afgelopen maand opvallend rustig geweest en rustiger in deze maand van dit jaar ten opzichte van eerdere jaren in dezelfde maand. Hoe het precies komt, weet ik niet. Ik heb wel een paar ontwikkelingen binnen cliënten gehad die aanleiding vormen, waaronder dat ik relatief veel jonge gezinnen heb gezien dat deze gevormd werden (veel dertigers in de praktijk) waarbij dan bijvoorbeeld van twee inkomens, naar één inkomen gegaan word en dus minder te besteden is. Anderzijds zijn studenten, sinds ze een leenstelsel hebben (of daar onrust over is) minder makkelijk met geld uitgeven voor een massage en is toch iets wat ik merk. Tenslotte zijn de takken van cliënten waar zij werkzaam zijn, de laatste tijd veel op de schop geweest. Ik heb met name klandizie uit de branches overheid en (psychologische) zorg en daarin zijn de laatste tijd –helaas- veel ontslagen gevallen in de regio. De consequentie is wel dat ik dat zal merken en nog helemaal niets voel van de zogenaamde economische groei waar ze het over hebben in de media. Ik denk dat de enige groei hem vooral zit bij de incassobureau’s die meer werk hebben.
Voor de komende maand zijn in elk geval de zaterdagen goed gevuld, met name met workshops en dergelijke, iets waar ik wel blij mee ben. Verder zijn vorige week dinsdag nieuwe flyers binnen gekomen, dus daar heb ik gelijk mijn prioriteit op gesteld en in de eerste week van oktober zo’n 1200 adressen afgelopen om huis-aan-huis flyers te verspreiden in mijn directe omgeving. Ik weet uit ervaring uit eerdere acties dat voordat mensen een afspraak maken, daar gemiddeld 3 weken overheen gaan. En daarnaast weet ik ook dat mensen vaak een flyer bewaren, omdat ze pas een massage boeken op het moment dat de nood is (bv. een verrekte spier). Zodoende komen er soms mensen die een jaar geleden een flyer hebben gehad. Ik heb daarom ook voor wat dikker papier gekozen deze keer van 300 grams, zodat het wat robuuster voelt als je de flyer in je handen hebt.
Verder ben ik op het moment wel extern aan het solliciteren ook, omdat het wel nodig lijkt te zijn wil ik in de toekomst mijn passie nog kunnen uitvoeren: het geven van massages.
Problemen rondom mijn woning
Het is eigenlijk al jaren niet zo best rond mijn woning, of heel specifiek: problemen met mijn niet-Nederlandse bovenbuurvrouw die moeite heeft met aanpassing aan de omgeving, regelmatig een borrel drinkt en abonnement heeft bij de politie. Inmiddels zit ik er al een paar jaar in en heb toch voor mijn gevoel wel alles geprobeerd wat in mijn mars zit om het goed op te lossen, in het begin nog met haar praten, mijn zorgen uiten bij de gemeente, politie en maatschappelijk werker en eigenlijk ben ik er heel moe van, zeker omdat het gewoon zelden echt rustig is en tot diep in de nacht regelmatig doorgaat. Zelfs de politie geeft in mijn richting aan dat het goed zou zijn om vaker voor mezelf te kiezen in plaats van de zorgen te uiten over mevrouw en haar mannelijk “aanhang” (geen idee of het haar partner(s) zijn of gewone vriend(en)).
Inmiddels ben ik er zelf ook klaar mee en heb ik een best leuk aantal huurpunten al verzameld en ben ik ook begonnen met reageren op woningen. Spannend is het wel, want het kan best zijn dat ik ineens wel heel snel een andere woning kan krijgen. De laatste weken eindig ik best hoog op de lijst, vaak wel ergens tussen plaats 10-15 waarbij ik ook elke keer kijk bij de woningen of ze een logische looproute hebben zodat ik mijn praktijk aan huis kan vestigen. Dat is vaak de uitdaging namelijk: dat mensen niet door mijn privé gedeelte heen hoeven. Dus ik hoop zelf binnen enkele maanden ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen: het zou in elk geval mooi zijn.
En hoe gaat het dan met Romano zelf?
Tja, om eerlijk te zijn… Ik weet het momenteel niet zo goed. Er zijn veel dingen afgelopen maand op me af gekomen en heb nog niet alles een plekje gegeven. Ik ben er veel op uit geweest voor de nodige afleiding en heb voor mijzelf momenteel een maatschappelijk werkster die mij helpt bij het spiegelen (een techniek om duidelijkheid voor mezelf te krijgen over dingen). Verder heb ik de laatste weken niet echt het gevoel dat ik mijn eigen ik ben, misschien ook deels omdat ik mijn extreme libido niet zo voel als eerder. Deels waarschijnlijk door de mentale dingen, maar ook deels omdat ik mijn verkoudheid steeds uitstel met een overload aan vitamine omdat het me toch nooit uit komt. Maar ja: bij wie wel? Eens zal het toch een keer eruit moeten komen.
Ik voel momenteel met name nog de teleurstelling van mensen die niet bereid waren het initiatief te nemen om contact te behouden, wat inmiddels al een paar maanden terug is dat ik dat heb gemeld naar de mensen, al is het wel minder geworden en zit ik wel op het punt: “dan toch niet”. Al heb ik –natuurlijk- wel getwijfeld nog eens een berichtje te sturen van hoe het op mij over komt momenteel, maar had uiteindelijk niet het doorslaggevende gevoel dat het enige nut zou hebben. Ik was toch zo duidelijk geweest naar die mensen. Ze kunnen mij toch mailen? Ik ben toch niet onbereikbaar? Dat ging een beetje door mijn hoofd heen en natuurlijk: niet iedereen is zoals ik, dat ik binnen afzienbare tijd, hooguit enkele dagen zou reageren dat ik nog graag contact met iemand zou willen, maar in elk geval het initiatief zou nemen. Ik ben ook momenteel gewoon volledig gestopt even met het daten en dat soort dingen. Denk ook niet dat het goed is in tijden dat je zelf niet goed je gevoelens goed kan verwoorden, om een ander dergelijke ontwetendheid te geven. Daarnaast word je meestal pas verliefd op iemand wie je leuk vind. En daar gaat het pas mis: ik vind mezelf momenteel al niet zo leuk, laat staan dat een ander mij wel leuk vind. Ik vind eerst dat ik mezelf wel weer wat leuker mag gaan vinden en dat ik antwoord kan geven op de vraag “Hoe gaat het met je?” verder kan gaan dan “Het gaat zijn gangetje” en dat ik kan zeggen dat het goed gaat, of in elk geval op veel vlakken in plaats van 1 vlak.
Al met al: het is best veel en daarom ook even een tijdje stil geweest op de blog. Nu eens een flinke blog geschreven en inmiddels ook even uitgeschreven. Want de blog is minimaal 2 keer zo lang als wat voor mij doorgaans een blog moet inhouden in het aantal woorden (ik heb de richting van 1.000 woorden per blog wat ik wil aanhouden, maar zit op een kleine 2.500 woorden nu).
Tot een volgende keer in elk geval!