Pfff, ik word er zo moe van, om tussen 2 organisaties als vlag van een trektouw te zitten. Het verhaal is als volgt.
Voordat ik geopereerd werd, bleek 2 weken voor de operatiedatum dat ik ineens nog compressiehemdjes nodig ben. Tijdens deze twee weken moest dus snel het een en ander geregeld worden, en heb ik mijn zorgverzekeraar gevraagd of ze het zouden vergoeden, aangezien de leverancier die het ziekenhuis heeft aangewezen, een niet-gecontracteerde leverancier volgens mijn verzekering Zilveren Kruis Achmea. Zij stelden dat bij een gecontracteerde leverancier 100% vergoed werd en bij een niet gecontracteerde leverancier 70%, mits je bij de factuur ook een machtiging verstrekte vanuit het ziekenhuis. Prima, leek me ook best logisch. Dus toen alles compleet was, heb ik dat opgestuurd naar de verzekering om de kleine 130 euro (voor 1 compressiehemd) te declareren. Normaal zou binnen 2 weken dit uitbetaald zijn, maar ik kreeg een brief dat het nog maximaal 3 weken zal gaan duren. Naja, dat kon wel, omdat er ook verteld was dat zij normaliter op basis van een machtiging werken vanuit de zorgverzekering om deze kleding aan te mogen kopen, maar daar simpelweg van te voren geen tijd voor was en zouden ze dat doen op terugwerkende kracht. Dus ja, dan was het prima en is het wat anders dan dat je een factuur declareert voor de tandarts ofzoiets.
Echter kreeg ik gisteren tot mijn verbazing een brief binnen dat ze het bedrag niet gaan uitbetalen en helemaal niet gaan vergoeden met de mededeling dat zij compressiekleding voor een nabehandeling niet vergoeden. Ik pissed-off de verzekering gebeld waarbij ik nog eens het hele verhaal uit had gelegd. Zij stelde dat wanneer hulpmiddelen korter dan 6 maanden in gebruik zijn, het ziekenhuis dit in de behandeling moet meenemen en ik dus de factuur bij het ziekenhuis zou moeten indienen, terwijl het ziekenhuis zei dat ik de factuur bij Zilveren Kruis Achmea moest indienen. Dus ik zei ook tegen Zilveren Kruis, nou weet je wat: dan ga ik in het vervolg wel minder premie betalen omdat ik geen gebruik maak van het kraam pakket, want dit is hetzelfde: dit is nazorg en dat vergoeden jullie niet, terwijl een kraampakket wel vergoed word bij een man. Ja, maar zo werkte dat dan niet volgens de verzekeraar.
Daarna heb ik het ziekenhuis weer gebeld. Omdat de persoon die er meer van wist, niet aanwezig was, werd ik vanmorgen weer terug gebeld, en zo geschiedde. De mevrouw van het ziekenhuis vertelde me dat het vaker gebeurd dat de zorgverzekering het afwijst, maar dat het op de polikliniek verteld had moeten worden. Ze legde ook uit dat de zorgverzekeraar vaak wijst naar het ziekenhuis, maar dat het ziekenhuis het ook niet vergoed, omdat zij enkel alleen de ingreep doen, en dat nabehandeling door derden word gedaan. Dus de compressiekleding word dus ook niet betaald door de het ziekenhuis.
En daar zit je dan, als patiënt tussen 2 grote organisaties in. Het ziekenhuis zegt: je moet het declareren bij de zorgverzekering. De zorgverzekering zegt op hun beurt dat het ziekenhuis het moet declareren.
Wel zei de mevrouw van het het ziekenhuis dat ik het misschien nog kon gaan proberen bij het zorgloket van de gemeente Groningen om iets vergoed te krijgen, dat kon nog wel eens werken en anders misschien nog via de belastingdienst aan het einde van het jaar.
Ben je mooi klaar mee dus, geouwhoer van het ziekenhuis en de zorgverzekeraar om een bedrag wat in hun ogen waarschijnlijk zeer gering is, maar voor mij als particulier bijna gelijk staat aan een maandpremie van mijn zorgverzekering. Ik ben door dit ook wel op het punt beland van: ga ik volgend jaar weer verder met deze zorgverzekering of stop ik door het feit dat er zoveel geouwhoer omheen zit bij declareren van nota’s. Je zit bij een verzekeraar omdat je ontzorgt wenst te worden, maar tot nu toe levert het vooral kopzorgen op.